Praha!

Hej Miranda.
I söndags åkte jag, min storasyster, min svåger och min lillebror till Prag!
Vi flög med Skyways/City Airline från Landvetter. Inklusive oss var det bara 14 personer som skulle resa till Prag så vi fick åka i ett leksaksplan! Verkligen pyttelitet jämfört med de plan jag flugit i förut.
Hela syskonskaran snörar på sig Dr Martens för att gå ut på stan.
Prag är nog den vackraste staden jag varit i. Liksom, spana in husen.
Gatlyktorna och deras skuggor var också fina.
Samma dag som vi kom till Prag dog sammetsrevolutionspresidenten Václav Havel så man såg samlingar med stearinljus lite här och var i stan.
Vltava eller Moldau eller vad floden nu heter.
Vi gick såklart till Karlsbron och sa hej till duvorna som bodde i närheten.
Därefter promenerade vi upp till slottet och jag tog tusen bilder på utsikten därifrån.
Vi gick inte in på själva slottet utan tittade på de andra turisterna och byggnaderna runtomkring.
Gick in en sväng i kyrkan inne på slottsområdet.
Spårvagnsstad!
Julmarknaderna lockade oss med langos, korv, skinka, sötsaker och julbelysning.
Vi sprang ju runt på museer också - Franz Kafka Museum, Mucha Museum, Museum of Communism, Museum of Decorative Arts - men där fick man förstås inte fota. Bilden är från kaféet bredvid Museum of Decorative Arts för Åsa och jag dumpade pojkarna där så att vi fick gå och kolla på klänningar, klockor och krimskrams i fred. Till exempel utställningen med tjeckiska modehus från 1900-1948.
Sista kvällen gick vi till Café Slavia (för det hade jag fått tips om här i bloggen; tack!) och satte oss vid bordet närmast pianisten. Åh, jag önskar att fler ställen hade barpianister.
Tyvärr har jag bara en enda (dålig) bild från vårt hostel men Sir Toby's var verkligen jättefint. När vi kom tillbaka på kvällarna gick Olof och jag ner för att dricka öl och till exempel spela alfapet med alla trevliga aussies, en slovensk teaterregissör och annat hostelfolk.
Flygplatsen. Jag kom tillbaka till Göteborg i onsdags och sedan igår är vi allihop hemma i Skövde.

Gamla gyllene små saker

Hej Miranda.
Häromdagen åkte jag ut till Majorna och gick in i den lilla antikaffären vid Mariaplan. Hittade inte just det jag sökte men kom hem till Hisingen med en liten guldpåse innehållande följande små föremål:
En gyllene ödla, örhängen med röda stenar och skruvanordning, samt ett halsbandshänge. Jag tyckte att det sistnämnda var helt oemotståndligt, för det har ett litet foto av en medelålderskvinna på framsidan - och en läskig bebis på baksidan! Knäppt men charmigt.
Hej Miranda.
Häromdagen tog jag 3:an ut till Mariaplan och gick till den lilla antikaffären där. Hittade inte just det jag var på jakt efter men kom ändå hem med en liten guldfärgad påse innehållande följande små föremål:
En gyllene ödla, örhängen med röda stenar och skruvanordning, samt ett halsbandshänge. Jag tyckte att det sistnämnda var helt oemotståndligt, för det har ett litet foto av en medelålderskvinna på framsidan - och en läskig bebis på baksidan! Knäppt men fint, tycker jag.

Mina muminmuggar

Hej Miranda.
Mamma bad mig göra en lista över vilka muminmuggar jag redan har, utifall hon skulle vilja köpa en i julklapp eller födelsedagspresent till mig. Tänkte att jag dessutom kunde ta bilder på dem!
Muminpappan.
Tofslan och Vifslan.
Snorkfröken.
Mumintrollet.
Muminfamiljen (och på andra sidan syns hemulen som åker skidor).
Lilla My.
Rådd-djuret.
Lilla My (igen!)
Muminmamman och muminpappan (och resten av familjen på andra sidan).

Har du någon favorit?

Pepparkakshustävlingen

Hej Miranda.
Du har säkert sett bilder i bloggar från när folk varit på Arkitekturmuseet i Stockholm och spanat in årets alla pepparkakshus. Men om du som jag inte kunnat åka dit så kan du ändå rösta (fram till i morgon, sen utses vinnaren!). Här gör du det och här är några av mina favoriter:
Du har säkert sett bilder i bloggar från när folk varit på Arkitekturmuseet i Stockholm och spanat in årets alla pepparkakshus. Men om du som jag inte kunnat åka dit så kan du ändå rösta (fram till i morgon!). Här gör du det och här är några av mina favoriter:

Paris

Hej Miranda.
Förra veckan var jag i Paris några dagar! Min syster plus några av hennes kurskompisar skulle dit och min vän Linnéa bor i Paris sedan september så när jag hittade billiga flygbiljetter kunde jag inte låta bli att hoppa över ett par grammatikföreläsningar och åka dit i stället. Min kamera är fortfarande på reparation så jag har bara några få mobilbilder att visa:
Här är min busshållplats - fast i  . Säve flygplats ligger ju på Hisingen så jag behövde inte åka långt alls.
På onsdagseftermiddagen kom jag fram till Paris och åkte hem till Linnéa i Montmartre.
Vi satt mest på hennes golv och pratade och gjorde planer och åt småkakor, och så tog vi en liten kvällspromenad i kvarteren och uppför Sacré-Coeurtrappan.
Fransk frukost.
Musée d'Orsay. Jag hade aldrig varit där innan och blev alldeles kär i stället. Önskar att man kunde få bo på museer; bland art nouveau-möbler, isbjörnar och Oscar Wilde-citat...
På kvällen mötte vi min systers kompisar (såväl tjejerna från Lund som en mexikan på besök från Saudiarabien, plus några till) på en bar i en annan del av Montmartre. När livemusiken tystnade och stället stängde var det någon som räknade de tomma vinflaskorna till sisådär tolv stycken men vi gick allihop över gatan hem till Fernando.
På fredagen vandrade vi runt i Montmartre och köpte till exempel små souvenirpresenter till en av mina och Linnéas bästisar från Skara (för det var i Textil&modedesign-klassen förra året som vi lärde känna varandra!). Så satte vi oss utanför ett kafé och pysslade ihop små postpaket.
Klockan 11 nästa dag mötte jag min syster och hennes man (som är i Paris i några veckor) på Gare du Nord för att ta rer-tåget till flygplatsen. Och det var den Paris-resan.
Hej Miranda.
Förra veckan var jag i Paris några dagar! Min syster skulle dit och min vän Linnéa bor där sedan september så när jag hittade billiga flygbiljetter kunde jag inte låta bli att hoppa över ett par grammatikföreläsningar och åka dit jag med. Min kamera har fortfarande inte kommit hem från reparationen så jag har bara några mobilbilder att visa: (jag gjorde förstås lite mer, men det syns inte här)
Här är min busshållplats. Säve flygplats ligger ju på Hisingen så jag behövde inte åka långt alls.

Vi satt mest på golvet och pratade och gjorde planer och åt småkakor, och så tog vi en liten kvällspromenad i kvarteren och uppför Sacré-Cœurtrappan. Linnéa är förresten den tjusigaste människan i min bekantskapskrets, och om du vill kolla in hennes blogg så finns den här.

Fransk frukost, tillsammans med första avsnittet av julkalendern förstås.

Musée d'Orsay. Jag hade aldrig varit där innan och blev alldeles kär i stället! Önskar att man kunde få bo på museer; bland art nouveau-möbler, isbjörnar, skönhet och Oscar Wilde-citat...

På kvällen mötte vi min systers kompisar (bland annat kurskamrater från Lund och en mexikan på besök från Saudiarabien) på en bar i en annan del av Montmartre. När musiken tystnade och stället stängde var det någon som räknade de tomma vinflaskorna till tolv men vi gick allihop över gatan hem till Fernando.

Klockan 11 nästa morgon mötte jag min syster och hennes man (som är i Paris i några veckor) på Gare du Nord för att ta tåget till flygplatsen. Och det var vad jag hade att visa av den Paris-resan. A bientôt!